איך להרוויח עם תוכנית השותפים של אמזון

אם אתם חדשים בתחום השיווק באינטרנט, או שבא לכם לנסות לעבוד עם רשתות שותפים נוספות חוץ מקליקבנק למשל, כדאי שתמשיכו לקרוא. מדריך זה מיועד בעיקר למתחילים, אבל גם משווקים מנוסים יותר יוכלו בהחלט להפיק ממנו תועלת.

אחת הטעויות הנפוצות של משווקי אינטרנט מתחילים היא "ללכת בעקבות העדר" ולנסות לשווק מוצרים של קליקבנק, אחת מרשתות השותפים הפופולאריות בעולם. מה רע במוצרים של קליקבנק? שום דבר, האמת. רק העובדה שהרבה מהם הם פשוט מאד תחרותיים ולא ממש "ידידותיים" למשווק המתחיל.

מי שצבר קצת קילומטראז' בעסקי האינטרנט ככל הנראה מכיר כמה דרכים על מנת לעקוף את התחרות או לתקוף את הנישה/מוצר מזווית קצת אחרת. אבל, למשווק המתחיל זה עשוי להיות אתגר גדול מדי שיגרום לו בסופו של דבר לפרוש בטרם עת. ישנם לא מעט אנשים שניסו את מזלם בשיווק שותפים באינטרנט, חשבו שמדובר בכסף מהיר וקל, אך נוכחו לדעת שזה ממש לא ככה ואז פרשו.

אז חבל! כי אפשר גם אחרת…

רובכם בוודאי שמעתם על אמזון, אחד מאתרי המסחר הגדולים בעולם. אמזון היא למעשה מעין חנות וירטואלית ענקית. הם התחילו את דרכם כחנות ספרים אינטרנטית וכיום הם מוכרים כמעט כל דבר. מוצרי אלקטרוניקה, צעצועים, גאדג'טים ומה לא. היום הם גם מתעסקים עם מוצרים דיגיטליים, כמו איבוקים (Ebooks) וכדומה.

אז מה המשמעות של זה עבור משווקי אינטרנט?

אז ככה: בגלל שאמזון משווקת בעיקר מוצרים פיזיים (מוחשיים) והמבחר שם כל כך עצום, יש לזה כמה יתרונות מבחינת משווקי אינטרנט:

  • האפשרות למצוא נישה עם תחרות מאד נמוכה עד אפסית היא עדיין די גדולה, בהנחה שאתם לא מתייאשים מהר מדי ממחקר שוק. המשמעות עבורכם היא שיש סיכוי די גבוה להתברג במקומות הראשונים של גוגל תוך זמן קצר יחסית (מס' חודשים בודדים).
  • אנשים נוטים לבטוח ברכישת מוצרים פיזיים באינטרנט בכלל ובאמזון בפרט. לכן הם ישמחו לקבל "המלצה" דרך האתר שלכם על מנת לקנות את המוצר באמזון (ובכך למעשה תרוויחו עמלה).
  • תהליך הקנייה באמזון מאד ידידותי למשתמש, כך שאנשים רבים נוטים לקנות מוצרים נוספים שבכלל לא התכוונו לקנות מלכתחילה. עבורכם כמשווקים, יש לכך עוד יתרון משמעותי שיוסבר בסעיף הבא.
  • להבדיל מרשתות אחרות, באמזון אתם כשותפים יכולים להרוויח מכל מכירה שהפניתם. במילים אחרות, גם אם יש לכם אתר בנושא של משחקי מחשב, ומישהו נכנס דרך האתר שלכם (עם לינק אפילייט כמובן) וקנה שואב אבק למשל – אתם עדיין תרוויחו עליו עמלה! (באמזון יש גם מוצרים שעולים אלפי דולרים כך שיש פוטנציאל להרוייח עמלות נאות גם אם אתם מקימים אתר של מוצרים שעולים 10$).

הכל טוב ויפה, אבל…

קודם כל, חשוב להבהיר שכמו כל דבר, אין קסמים של לחיצת כפתור או 'זבנג וגמרנו'. גם אתר שמשווק מוצרי אמזון הוא אתר לכל דבר ולכן דורש מחקר מילות מפתח, כתיבת תוכן, בניית קישורים וכו'. כמובן שלכל הדברים האלה ניתן לעשות אאוטסורסינג, למרות שאם אתם רק בתחילת הדרך אני ממליץ להתנסות בתהליכים הללו (אולי פרט לכתיבת תוכן שחלקנו ממש לא אוהבים/יודעים לעשות).

כמה כסף אפשר להרוויח?

אוקיי, אז התשובה לשאלה הזאת בגדול, נגזרת מתוך מספר גורמים:

  • איזה מוצרים אתם מוכרים
  • כמה מוצרים אתם מוכרים בחודש
  • יכולות השיווק/קידום שלכם

העמלות באמזון מחושבת בצורה מעט מתוחכמת. באתר שלהם הם מסבירים ומפרטים זאת בצורה מאד יפה, לכן על מנת לא לחזור על מה שכבר קיים באינטרנט, אנסה להסביר את זה בצורה "עממית".

בכל חודש העמלה שלכם מתחילה מ-4% שנכונה לרוב המוצרים באמזון (יש כמה יוצאי דופן שלהם עמלה גבוהה יותר). תוכנית השותפים של אמזון רוצה לתגמל את השותפים שמביאים כמה שיותר מכירות ולכן במידה ומכרתם מעל 6 מוצרים באותו חודש העמלה שלכם כבר קופצת ל-6%. מעל 30 מכירות בחודש העמלה שלכם תעלה ל-6.5% ובשביל לקבל 7% עמלה תצטרכו למכור לא פחות מ-110 מוצרים בחודש.

בשביל עמלות גבוהות יותר תצטרכו למכור הרבה יותר…לא קל, אבל אפשרי!

הערה חשובה: אחוז העמלה משפיע על כל המכירות שכבר בוצעו בפועל באותו חודש!

כך שאם למשל מכרתם מוצר שעלה 100$ וקיבלתם 4$ עמלה (כי זה 4%), ברגע שתמכרו באותו חודש יותר מ-6 מוצרים העמלה שלכם על אותו מוצר תעלה ל-6$. אולי זה לא נשמע הרבה, אבל שמדובר בהרבה מוצרים ובעיקר מוצרים יקרים הסכומים עולים בצורה מרשימה…

איך מתחילים?

אוקיי, אז החלטתם להקים לשווק מוצרי אמזון – אחלה!

למען האמת, אתם אפילו לא חייבים אתר בשביל לשווק מוצרי אמזון. ניתן לשלב ווידג'טים וסקריפטים שונים שאמזון עצמם מספקים בכל מיני אתרי Web 2.0 ובלוגים למיניהם. כמו למשל, Squidoo.

יחד עם זאת, אני מאד ממליץ להקים אתר המבוסס על נישה ספציפית שכל מטרתו בעולם היא למכור מוצרים של אמזון. ברגע שתבינו את הפרינציפ, תוכלו להקים עשרות אתרים כאלה שיעבדו בשבילכם ובשאיפה יכניסו לכם סכומי כסף מכובדים כמעט על טייס אוטומטי.

5 שלבים להקמת אתר מוצרי אמזון שיכניס לכם כסף

1.      חיפוש נישה

לצערי, אין לי איזשהו "טיפ מחץ" או משהו כזה על מנת למצוא נישה או סדרה של מוצרים שתוכלו למכור באמזון, אני גם לא בטוח שקיים כזה דבר (אם כן, אשמח לשמוע…). עם זאת, אני יכול לתת כמה קווים מנחים שכדאי לקחת בחשבון בזמן שאתם עושים את המחקר שלכם:

  • אם אתם מתחילים / לא בעלי יכולות קידום מטורפות, רצוי להתרחק ממוצרים כמו אייפונים, לפטופים ודברים כאלה. התחרות בשמיים והסיכוי שלכם להתברג בנישה הזאת הוא די קלוש.
  • משהו שתמיד יכול לעזור הוא פשוט לחשוב על נושא שקרוב ללבכם ולנסות לחפש מוצרים בתחום, בהנחה כמובן שלא מדובר בנישה תחרותית מדי ושהמחיר שלהם יהיה שווה את הטרחה. למשל, אם אתם אוהבים לעשות כושר, הייתי מנסה לחפש מוצרים שקשורים לנושא, כמו לדוגמא הליכונים. ברגע שנכנסים לקטגוריה ספציפית באמזון, תתפלאו לגלות עוד ועוד מוצרים דומים שאולי אפילו לא ידעתם שהם קיימים (הליכון לכלבים?) משם הדרך לבחירת נישה מנצחת יכולה להיות די קצרה…
  • חוק המספרים היבש אומר שככל שתקימו יותר אתרי אמזון, יותר סיכויים שאחד מהם יהיה מפעל הפיס שלכם. טוב, אולי הגזמתי, אבל נראה לי שהכוונה ברורה. אני ממליץ להתחיל עם כמה אתרים במקביל שכל אחד מהם מתמקד במוצרים שונים.
  • באופן כללי רצוי לשלב בין מוצרים יקרים יחסית (100$ ויותר) לבין מוצרים זולים. הסיבה לכך היא שהמוצרים הגדולים יניבו לכם עמלות נאות והמוצרים הקטנים מטרתם להגדיל את מספר המכירות שלכם, מה שיוביל להגדלת העמלות על כל המכירות שנעשו בפועל באותו חודש, כפי שהסברתי מקודם.

2.      בחירת מוצרים

לאחר שבחרנו נישה, תת-נישה או שאיך שאתם רוצים לקרוא לזה, צריך לבחור מוצרים. איך תדעו מה לבחור? להלן מספר חוקי ברזל שמומלץ לקחת בחשבון בבחירת מוצרים:

  • מחיר של 100$ לפחות. מצד שני שלא יהיה יקר מדי (מעל 500$) מהסיבה הפשוטה שבשביל למכור מוצרים מאד יקרים צריך טראפיק פסיכי או הרבה מזל…
  • לפחות 10 ביקורות טובות. ביקורות קודם כל מעידות על כך שמישהו באמת קנה את המוצר. דבר שני, אנשים מאד אוהבים לשמוע חוות דעת ורצוי כמה שיותר.
  • דירוג של 4 כוכבים ומעלה. מערכת הדירוגים של אמזון מבוססת על שיטת ה-5 כוכבים. כאשר למוצר מסוים יש דירוג הנמוך מ-4 כוכבים רוב הסיכויים שיש פה משהו לא בסדר…
  • Best Sellers. הניווט באתר אמזון יכול אולי להיות קצת מאיים בהתחלה – בכל זאת, מדובר באתר עם מליוני עמודים מאונדקסים. יחד עם זאת, מערכת הניווט שלהם יכולה מאד לעזור לנו כמשווקים שמחפשים מוצרים חמים למכור. אחת האפשרויות הוא שימוש בכפתור ה- Best sellers.

במקרה הזה, אמזון "מאכילים אותנו בכפית" ופשוט נותנים לנו את המידע החשוב ביותר והוא איזה מוצרים נמכרים הכי טוב באתר תחת קטגוריה ספציפית. מפתיע לגלות, כמה מוצרים עם דירוג בינוני (3 כוכבים) תוכלו למצוא תחת הסינון הזה.

לכן, המלצתי האישית היא להישאר עם הנוסחא הפשוטה של 100$+לפחות 10 ביקורות+לפחות 4 כוכבים, כי רוב הסיכויים שתפנו קונים פוטנציאליים מהאתר שלכם ישירות לעמוד המוצר באמזון ולא בטוח שהם ידעו אם הוא נחשב "בסט סלר" אלא הם פשוט יראו ביקורות בינוניות עליו.

לכן השילוב בין כל ארבעת הפרמטרים שהוזכרו לעיל הוא לדעתי השילוב המנצח.

מכנה משותף בין המוצרים

המלצתי האישית היא להקים אתר שיהיה מבוסס על נושא מאד ספציפי, בין אם זה סדרת מוצרים בעלי מכנה משותף או חברה מסוימת. למשל, אם החלטתם להקים אתר סביב סדרת מוצרים כמו שואבי אבק של חברה ספציפית, זה יכול להיות אחלה רעיון.

אם תחפשו קצת בכלי מילות מפתח של גוגל, תגלו הרבה חיפושים בפורמט של "שם החברה" + "ביקורת". יש אנשים שפשוט הולכים כמו עיוורים אחרי מותגים מסוימים וכל מה שהם צריכים זה פוש קטן על מנת לוודא שהם עושים את הבחירה הנכונה של מוצר ספציפי. כאן בדיוק אתם נכנסים לתפקיד.

הערה: באופן אישי אני לא ממליץ על רכישת דומיין שבשם שלו נמצא גם שם של מותג/חברה. הסיבה היא כמובן משפטית. רצוי ללכת על משהו יותר גנרי כמו bestespressomachines.com או משהו בסגנון, ואז בכתובות של העמודים הפנימיים שלכם תוכלו לשלב את שם החברה.

מכנה משותף בין מוצרים יכול להיות:

  • אותה חברה/מותג
  • תת-נישות. דוגמאות: הליכונים לכלבים, אופניים מתקפלות לנשים,מכונות קפה ורודות וכו'
  • טווח מחירים דומה (יש אנשים שמחפשים מוצרים ספציפיים במחירים זולים)
  • צבעים, צורות, גדלים וכד'
  • אני בטוח שלא חסרות עוד דוגמאות…

בכל מקרה, חשוב מאד לבחור מוצרים שאכן נמכרים ושיש עליהם חיפוש. הרעיונות שהועלו כאן יכולים לעזור לכם לחקור קצת את אמזון ולחפש ביטויים פוטנציאליים בכלי של גוגל במקביל.

3.      הקמת אתר / שילוב באתר קיים

אם יש לכם כבר אתר שפונה לשוק מסוים שיש לו פוטנציאל לקנות מוצרים פיזיים, יכול להיות שתצליחו לשלב בו כמה מוצרים של אמזון ולהרוויח מכך עמלות.

אם לא, עליכם לחפש נישה+מוצרים באופן קפדני תוך מחקר מילות מפתח מעמיק על מנת לוודא שאתם נכנסים לתחום שאפשר להתברג בו גבוה בתוצאות האורגניות של מנועי החיפוש (שלבים 1+2).

אני לא אכנס כאן לפרטים של איך לעשות מחקר מילות מפתח, כי זוהי תורה שלמה בפני עצמה, רק אומר שזהו שלב סופר-קריטי ואם לא עושים אותו נכון, זה עלול להביא לכשלון של הפרוייקט וזה יהיה מאד חבל. לכן אני ממליץ בכל תוקף להשקיע את הזמן שצריך בשביל לחקור את המילות מפתח שלכם כמו שצריך. ^^^אפשר להכניס כאן לינק רלוונטי למחקר מילות מפתח^^^

איך לתכן את האתר?

אחת הדרכים האהובות עלי, הוא להקים אתר מאד ספציפי שמתמקד אך ורק במוצרים של אמזון תחת נישה ספציפית. התכנים באתר הן למעשה ביקורות (Reviews) של אותם מוצרים שיש להם מכנה משותף כאמור.

הדבר הזה גם טוב מבחינת SEO בגלל שמנועי החיפוש (גוגל לצורך העניין) מזהים שימוש חוזר במילות מפתח שרלוונטיות לנושא מסוים ככה שיש סיכוי טוב אתר שמבחינתם האתר שלכם יהיה מאד רלוונטי לאותם ביטויים קשורים. כמובן שכמו כל דבר, לא כדאי להעמיס/להגזים בביטויים, השיטה הזאת כבר לא עובדת מזמן… תכתבו (או תזמינו תוכן) בשביל הגולשים שלכם ולא בשביל מנועי החיפוש.

ברוב אתרי האפילייטס של אמזון קל לזהות תבניתיות מסוימת של ביקורת מוצרים שדי חוזרת על עצמה בכל העמודים. יש לציין כי כדאי לשחק אם מבנה התוכן, שילוב של תמונות/ווידג'טים שאמזון מספקים ואלמנטים נוספים ולעקוב אחר ההמרות, על מנת להגיע בסופו של דבר אל הנוסחא המנצחת של מבנה עמוד אופטימלי שימיר הכי טוב עבורכם.

מבנה מסוים של עמוד יכול להתאים למוצר ספציפי אך ממש לא להתאים למוצר אחר, לכן אל תהיו מקובעים ותהיו ערוכים להיות דינמיים בנושא הזה כי זה ישתלם לכם.

אז למרות שאין כל כך אחידות בנושא הזה, לא אשאיר אתכם באוויר ואציע מבנה בסיסי של עמוד ביקורת באמזון, אותו תוכלו לשכלל/לשנות כרצונכם:

א.      סקירה קצרה על המוצר + תמונה(חובה!). כמה משפטים קצרים על המוצר אותו אתם סוקרים בו יש להדגיש את היתרונות הכי גדולים שלו ולתת סיבה לקורא למה כדאי לו להמשיך לקרוא

ב.      יתרונות המוצר. לא כל האנשים אוהבים לקרוא מגילות באינטרנט, לכן רצוי לארגן את היתרונות הכי גדולים של המוצר בצורה תמציתית ומסודרת, רצוי לפי Bullet Points שעושים סדר בעין.

ג.       חסרונות. כן כן, אנחנו רוצים לשמור על רמה מסוימת של "אובייקטיביות" לכן אני לא ממליץ על ביקורת מתחנפת/מהללת יתר על המידה אלא כזאת שתהיה פחות או יותר מאוזנת עם נטייה קלה לטובת המוצר. כמובן שלא צריך ללכת עם זה רחוק מדי אלא לבחור את החסרונות הקטנים יותר שיש למוצר ספציפי. למשל – מחיר גבוה יחסית…

ד.      פסקת סיכום. אולי החלק החשוב ביותר בביקורת שלכם. פסקה זו חייבת לכלול קריאה לפעולה שבה אתם מבקשים באופן המפורש ביותר מהמשתמש, שילחץ על הלינק על מנת לרכוש/לקרוא פרטים נוספים על המוצר. כמובן שכישורי קופירייטינג יעזרו פה מאד וכדאי מאד לשלב איזה Benefit או 2 מבחינת הגולש אם יחליט לקנות את המוצר עכשיו.
לדוגמא: "לחץ כאן כדי לקנות הספר הזה עכשיו במחיר אטרקטיבי במיוחד ותלמד איך לעשות 100$ ביום דרך האינטרנט תוך זמן קצר!"

ה.     אקסטרות. ניתן לשלב אלמנטים נוספים בעמוד שלכם כמו וידאו, תמונות נוספות ועוד. יש מוצרים שצורך בהדגמה/המחשה הוא גבוה יותר ויכול מאד לעזור להמרות שלכם. כמובן שגם שילוב של כפתורי לייק/טוויט/+1 יכולים לעזור. הכי חשוב זה להיות עם אצבע על הדופק ולא להתקבע על מבנה ספציפי של עמוד אלא לשחק עם זה ולעקוב אחר השינויים.

4.      הרשמה לתוכנית השותפים של אמזון

יכול להיות שזה מפתיע אתכם לראות את השלב הזה בסוף, אבל זה בגלל הסיבה שהרשמה לאמזון דורשת להזין כתובת של אתר בבעלותכם. אם ברשותכם כבר קיים אתר, אז אתם יכולים לבצע את השלב הזה גם מוקדם יותר. אתר האינטרנט שלכם לא חייב להיות קשור לאמזון או מוצרי אמזון, אבל רצוי שיהיה אתר מוכן ולא בתהליך בנייה או משהו כזה.

את האמת, שמעתי על אנשים שפרסמו כתובת לאתר שבכלל לא שלהם ואישרו אותם בלי בעיה, אבל לא שמעתם את זה ממני ואני לא ממש ממליץ לעשות את זה J

בכל אופן, למיטב זכרוני, תהליך ההרשמה באמזון הוא מאד פשוט. אם יש לכם כבר שם משתמש באתר, אתם צריכים רק למלא טופס בקשת הצטרפות ל תוכנית השותפים של אמזון, או בשמה הרשמי: Amazon Associates ושם תצטרכו למלא כמה פרטים טכניים כמו שם, אמצעי תשלום, אתר אינטרנט וכו'.

5.      בניית קישורים, מעקבים וכל השאר

הקמנו אתר, הכנסנו בו את התוכן המקורי והאיכותי שלנו, פינקנו אותו בטייטלים ואופטימיזציה נכונה. מה עכשיו? עכשיו הגיע השלב של קידום אתרים בגוגל. הנה כמה צעדים על מנת לעשות זאת נכון:

  • בניית קישורים הדרגתית. לא מומלץ להפריז על ההתחלה עם כמות מסיבית של קישורים לאתר שלכם. בשביל הסיפתח אני ממליץ להוסיף כמה קישורי Bookmarking לעמוד הראשי של האתר בשביל להכניס אותו לאינדקס של גוגל. עם הזמן ניתן גם לפרסם מאמרים לאתרי מאמרים עם קישורים שרלוונטיים לעמוד הראשי ו/או לעמודים הפנימיים של אתר. אם המוצרים שלכם מאורגנים לפי קטגוריות, ניתן לקשר גם לעמודי הקטגוריות שלכם על ביטויים ספציפיים, בהנחה שעשיתם מחקר מילות מפתח כמו שצריך. במידה והלכתם על נישה שהיא ממש לא תחרותית, אז השלב הזה של בניית קישורים לא אמור לגזול יותר מדי מזמנכם.
  • מעקב ומוניטיזציה. להקים אתר ולבנות קישורים זה לא מספיק, לצערי. ברגע שאתם מתחילים לקבל טראפיק כדאי מאד לעקוב אחרי התנהגות הגולשים שלכם, לראות באיזה עמודים הם מבקרים יותר לעומת אחרים, מהם המוצרים הנמכרים ביותר וכו'. חובה להתקין מערכת כמו גוגל אנליטיקס או משהו דומה על מנת לעקוב אחר התנהגות גולשים, לקבוע לעצמכם יעדים ולהשתדל לעמוד בהם.
  • עדכון ושדרוג האתר. במידה והאתר שלכם זוכה להצלחה מסוימת, יש תנועת גולשים ויש גם מכירות, כדאי לשקול להוסיף מוצרים נוספים או לשפר עמודים קיימים על מנת להגדיל את ההכנסות.
  • לשכפל! אם מצאתם נישה מצליחה ומוכרת, ניתן להקים אתר משלים שימכור מוצרים דומים ובעתיד גם יהיה אתר חיזוק לאתר הקיים. ככה למעשה אתם בדרך להשתלטות איטית אך בטוחה של הנישה הרחבה יותר של הנושא בו בחרתם להתמקד.

זהו, אני מקווה שהמדריך הזה עשה לכם קצת סדר בכל הנוגע לשיווק שותפים באמזון, ואולי גם יגרום לכם להרים את הכפפה ולהיכנס למים (הלא כל כך עמוקים!). שיהיה בהצלחה! כמובן שאני מאד אשמח לשמוע דעות, ביקורות או כל דבר אחר!